"Himlen i min famn"

Jag älskar denna sången - sjungen av Carola.


Vem har tänt den stjärnan
som speglas i ditt öga?
vem tog mörkret bort
i herdars blick din första natt?
vem har flätat kronan
av strå omkring din panna?
vem har fört tre vise
till vårt stall, min kära skatt?


Är du en av tusen små?
är du han dom väntar på?
du, mitt lilla barn, en ängel givit namn
är det jordens dolda skatt
jag fått skydda denna natt?
är det själva Himlen
som jag gungar i min famn?


Vem har väckt den rädslan
som lärt ditt hjärta gråta?
varför tar din hand så hårt
ett grepp om mammas hår?
runt oss dansar skuggor
nu är ängeln borta
han sa så mycket vackert
mycket mer än jag förstår


Är du en av tusen små?
är du han dom väntar på?
du, mitt lilla barn, en ängel givit namn
är det jordens dolda skatt
jag fått skydda denna natt?
är det själva Himlen
som jag gungar i min famn?


giv att dina dagar
får bli till andras glädje
giv att alla möter dig
med kärlek mild och god
aldrig ska jag glömma
de ord som jag fick höra
vad som än oss händer
vill dom ge oss kraft och mod


Är du en av tusen små?
är du han dom väntar på?
du, mitt lilla barn, en ängel givit namn
är det jordens dolda skatt
jag fått skydda denna natt?
är det själva Himlen
som jag gungar i min famn?


Vem har tänt den stjärnan
som speglas i ditt öga?
Himmeldiamanten över staden Betlehem


Text: Erik. Hillestad
Musik: Carola Häggkvist

Här kan ni lyssna till sången:
http://www.youtube.com/watch?v=SE-bDIYlDXo


Kommentarer
Postat av: 9-9

http://www.youtube.com/watch?v=pzVtr8CF6E8

Selve videoen e ikkje nåkka å sjå på, men her har du teksten te "Nordnorsk julesalme" av Trygve Hoff, så kan du heller sjå på den.



Det her e Halfdan Sivertsen sin variant, kun piano ilage, og ikkje så mykkje hornmusikk ;-) Men det e nån fine bilda i stedet for film.

http://www.youtube.com/watch?v=kAMXuk4TQ4E&feature=related





Velsigna du dag over fjordan, velsigna du lys over land. Velsigna de evige ordan, om håp og ei utstrakt hand. Verg dette lille du gav oss, den dagen du fløtta oss hit. Så vi kjenne du aldri vil la oss forkomme i armod og slit.



Vi levde med hua i handa, men hadde så sterk ei tru.

Og ett har vi visselig sanna, vi er hardhausa vi som du. No har vi den hardaste ria, vi slit med å kare oss frem, mot lyset og adventstia, det e langt sør til Betlehem.



Guds fred over fjellet og åsen, la det gro der vi bygge og bor. Guds fred over dyran på båsen og ei frossen og karrig jord. Du ser oss i mørketidslandet, du signe med evige ord husan og fjellet og vannet, og folket som lever her nord.

2008-12-19 @ 17:57:41
Postat av: Anonym

Når du ser Halfdan sin versjon må du sjå godt etter når det e litt over ett minutt uti bildan...

2008-12-19 @ 18:12:30
Postat av: Til vår far og mor...

Y4q-8MFnM&feature=related" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=6Y4q-8MFnM&feature=related

2008-12-19 @ 18:24:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0