Skördetid!

Det är så läckert att ha en egen trädgård med rabarber, bär, äpplen och plommon!
Förra året blev det bara röda vinbär (rips) och rabarber.
Men i år är det tjockt av äpplen och plommon.
Och så skaffade vi en liten svart-vinbärsbuske (solbær).
Ja, det blev til och med 10 potatiser! från ett experiment J-02 hade med sig från dagis.

Jag har gjort en rabarberpaj efter ett recept jag fann i denna veckans nummer av Allas.
Den blev sååå go'!
Tycker jag. Jag tror Gubben också lär gilla den. Han ska få smaka efter maten när han kommer hem från H.by i eftermiddag.
Vi ska förrästen ha lax till middag. Jag har köpt räddisar (reddik) att ha till. Jag har inte haft det för, men är sååå sugen på räddis just nu *ler*.

Rabarberpaj med vaniljsås och röda vinbär:


Det lär nog bli bl.a äppelpaj här i huset:


Visst är det mysigt under äppelträdet mitt *ler*

Småflickorna gillar att hjälpa mig på köket.
Och dom blir ganska så påverkade av mammas påhittigheter.
Här är det A-05 som gjort i ordning en tallrik till sig själv:


Här är receptet
Rabarberpaj i långpanna:

Pajdeg:
250 g kylskåpskallt smör eller margarin
2 dl strösocker
6 dl vetemjöl

Fyllning:
1 liter rabarber
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker.

1. Blanda ingredienserna till pajdegen, för hand eller i en matberedare. Tryck ut den i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 10 min.

2. Blanda till rabarbersmeten under tiden: Skär rabarbern i bitar, ca 2 cm stora. Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Vispa ner mjöl, salt och vaniljsocker och blanda till en slät smet. Blanda ner rabarbern sist.

3. Ta ut pajen ur ugnen och bred ut smeten över hela. Grädda sedan i ytterligare 25-30 min. Servera varm eller kall med en klick glass eller vispgrädde.

Tid: ca 1 timme.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0