Vad "baktusspindlar" är:

Jag har fått rätt svar pr SMS från min minsta lillasyster.

Baktusspindlar är LÖSS!

Hur kan det bli så? Jo, så här är det:
Småflickorna har som tidigare nämnt sett filmen Karius och Baktus upprepade gånger. Dom har nu förstått hur viktigt det är att borsta tänderna därför att Karius och Baktus kommer och bankar i tänderna.
Dom förkortar namnet till kun Baktus.

Sen har skolan problem med löss. Så jag har som rutin att kolla alla barnens hår varje dag.
Det har inte varit lätt att få komma åt småflickornas hår, och deras tålamod har varit lik noll.
Men så en dag hittade jag en stor vuxen lus i ett av dom större barnens hår.
Och vuxna löss är inte små! Ungefär 5 mm kan dom bli *bläk*.
Och jag lät denna lusen få krypa omkring på bordet och upprepade vad jag sagt flera gånger innan; att löss biter i huvudet och är äckliga.

Småflickorna kallar alla små kryp för spindlar. Flugor, myror, spindlar m.m är kort och gott spindlar.

Dom har nu fattat att lössen biter dom i håret (ja, ja, ja vi säger så) och kissar och bajsar i håret (ja, vi är midt i en mycket stark kiss-och-bajs-ålder här).
Så; när man då har en "spindel" i håret som gör illa en (som Baktus gör i tänderna); så blir det till slut i en treårings logik en Baktusspindel.

*phu* Ingen direkt kort förklaring, hoppas ni förstod *ler*

------------
I dag har E-97 varit hemma från skola därför att hon hade ont i magen och kände sig illa måande på morgonen.
Sen har hon fått ont i huvudet och fått en Alvedon.
Skönt att vila lite hemma utan alla syskonen.

Gubben har lämnat in bilen på verkstaden därför att bromsklossarna var utslitna. Vi har haft bilen i fyra år nu, så det va väl dags. Skönt att ha det fixat innan vi skall ut och åka långt nästa vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0