Julens mat!

Julafton serverade jag tomtegröt till lunch.
Sen till 'riktiga' maten blev det norsk pinnekjött.
Det är saltade revben från lamm.
De låg i vatten ett dygn.
Sen kokade jag dom i 3-4 timmar - på pinnar av björk; därav namnet.
De serverades med mandelpotatis, brysselkål och hemmagjord kålrotmos.

Juldagen hade vi svensk julbord med lax, sill, ägg, köttbullar, prinskorv, svensks honungsmarinerad revbenspjäll och ja, massor av tillbehör.

Annandag jul hade vi lutfisk till mat.
Jag säger det bara: lutfisk på rätt sätt är bara sååå gott!
I år tillagade jag den inte som jag gjort förut.
Så i år blev den liiite fastare än annars.
Men det gjorde inget.
God va den i alla fall! ! !
Och med smält smör, massor av bacon och vit sås... mums

Lutfisk och knaperstekt bacon:


Kommentarer
Postat av: Snaddermat!

Lutfest her i dag, og riskrem te dessert om ei stund. De va fri for rødsaus på butikken, men heldigvis hadd æ vært forbi frysedisken og funne jordbær, så nu ligg den og kokes te saus.. nammi!

2008-12-28 @ 17:50:50
Postat av: Marie

Guldungene og Onkel hadde riskrem til mellamat i dag.

2008-12-28 @ 20:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0