Äntligen KRUMKAKER!

 Mom 
Jag vet inte hur många år det är sen sist, men mååånga är det, sen jag åt krumkaker.
Också känd som rån eller guldrån.

Jag fick ett krumkakejärn i födelsedagspresent, och har hittat några recept på nätet.
Jag använde detta receptet:

2 ägg
1 1/4 dl socker
125 gr smält smör
2 dl vetemjöl

1. Vispa ägg och socker pösigt
2. Tillsätt smöret och mjölet
3. Värm rånjärnet och smörj det första gången
4. Bred ut smeten tunt i rånjärnet (jag lade bara en klick på mitten), pressa ihop och grädda.
5. Rulla ihop rånen genas runt en käpp eller pinne. Det gäller att vara snabb. De stelnar fort.
(Jag välvde dom över uppochnervända glas).

Här är lilla mammans tallrik.
Då det inte är så lätt att hitta hjortron här så köpte Gubben hjortronsylt i stället.
Krumkaker skall serveras med hjortron o vispgrädde!

Hur blev kakerna mottagna?
Dessa superlativene snappade jag upp kring bordet:
O-05 "Supergott"
J-02 "Delikat"
T-02 "Smums, Smums"
A-05 "Jag vill ha mera!"

A-05 och O-05 hängde kring armarna mine när jag höll på och gräddade rånen.
Det va verkligen spännande! ! !

Vi lär nog göra krumkaker flera gånger, men det får bli till särskilda anledningar *ler*
 
3D Prom Queen

Kommentarer
Postat av: Britt

Min kommentar: Lekkert!

2008-08-17 @ 18:36:11
Postat av: h

2008-08-18 @ 02:30:16
Postat av: Hanna

Tack, det kan kanske behövas :)

2008-08-18 @ 02:30:40
URL: http://juliusmamma.blogg.se/
Postat av: 9-9

Hvis æ kjem med molta, får æ fem krumkake??

Please?

;-)

2008-08-18 @ 14:39:18
Postat av: Corne

Ja, kjæm du, så e jo det 'ett särskild tillfälle' så da kjæm æ nokk te å lag kromkake!

2008-08-18 @ 14:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0